by

Grøn te

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Grøn te smager skønt og mildt og er en helt anden oplevelse end den velkendte sorte te. Grøn te egner sig utrolig godt til det japanske og kinesiske køkken – især til sushi og wok – men den udgør også den perfekte kop aften- eller morgente. 

Den grønne te er fremstillet på en skånsom måde, så flere af de sundhedsfremmende stoffer i tebladene bevares. Derfor er der mange fordele at hente, hvis man skifter et par kopper af den sorte te ud med den grønne.

Grøn te er sund te

Ud over at smage fantastisk, så har grøn te nemlig en lang række sundhedsmæssige fordele. Forskning viser, at grøn te til en vis grad lader til at beskytte kroppen mod leddegigt, hjertesygdomme og visse typer kræft, mens den også tilfører et stof, som holder kroppens celler unge og friske – og dermed bidrager den grønne drik også til, at man kommer sig bedre efter eventuel sygdom. 

Grøn te giver også huden en hjælpende hånd, fordi den indeholder mange antioxidanter, som bekæmper frie radikaler i hele kroppen og dermed sløver aldringsprocessen. På den måde holdes huden ung og frisk i længere tid. 

https://chinateahouse.eu/groen-te-hvid-te-80/ finder du et stort udvalg af grøn og hvid te til favorable priser. 

Sådan brygger du grøn te

Når man skal brygge grøn te, er fremgangsmåden en smule anderledes, end når man skal lave en almindelig kop sort te. Brug aldrig kogende vand, da de høje temperaturer ødelægger de gode stoffer og fremhæver bitre smagsstoffer i den grønne te. Lad i stedet det nykogte vand køle ned til omtrent 80 grader, før du hælder det over teen. Hvor længe du vil lade den trække, afhænger af smag og behag, men lad den gerne trække en smule længere end din sorte te. Alt efter sort og kvalitet kan det gavne smagen at tilsætte lidt citronsaft, når teen er brygget færdig.